- HUMMER H3 Ошибка Р0171
- Макс-190рус
- CAESAR
- Макс-190рус
- Dima 313
- Hummer H3 P0171: Causes, Diagnosis, + How to Fix
- P0171 Definition: Fuel Trim System Lean Bank 1
- Fuel Trim System
- System Lean
- Bank 1
- H3 P0171 Code Symptoms
- P0171 Hummer H3 Causes
- Vacuum Leaks
- Oxygen Sensor
- Swap Test
- Cleaning the MAF or MAP Sensor
- Fuel Injectors
- Fuel Pressure Regulator or Fuel Pump
- Exhaust Leak
- Air Filter
- Possible P0171 Fixes
- Common Questions
- Is P0171 a breakdown risk?
- My H3 has P0171 and P0174 together; what does that mean?
- Is P0171 difficult to repair?
- HUMMER H3 Н3 на ГБО + ошибка P0171
- Yaroslav
- серЁЖ
- SAS
- Yaroslav
- pitroff
- SAS
- Yaroslav
- SAS
- серЁЖ
- Yaroslav
- bodydoctor
- Camion
- серЁЖ
- SAS
HUMMER H3 Ошибка Р0171
Для полноценного использования форума — авторизуйтесь под своей учетной записью или зарегистрируйтесь.
После этого вам станут доступны все функции форума, включая просмотр статистики новых сообщений, галерея, календарь событий, просмотр скрытых ссылок и прочий функционал.
Вы используете устаревший браузер. Этот и другие сайты могут отображаться в нём некорректно.
Вам необходимо обновить браузер или попробовать использовать другой.
Макс-190рус
Приветствую. Когда машина долго работает на холостых, загорается чек и мультитроникс выдает эту ошибку — слишком бедная смесь. На работе двигателя ни как не отражается, когда пропадает сама, когда гашу мультиком. В чем может быть проблема?
CAESAR
Никто не лазил в последнее время к свечам? К дросселю? Осмотри патрубок (и его плотность посадки) вентиляции газов. На гофре перед дросселем то же может быть плохо затянут(или забыли затянуть) хомут. Часто подсос бывает оттуда.
Макс-190рус
Dima 313
У меня такая же ошибка.
Посоветовали посмотреть все соединения на впуске. Пролез всё с трещеткой и головкой на 8. Оказалось один хомут ослаб. Я его затянул, и все другие хомуты тоже разом протянул.
Поехал — ошибка погасла. Я был доволен, что решил проблему. Но через 2 часа она опять загорелась. Хотя хомуты уже протянуты. Может где-то дырка под хомутом образовалась? Покатался сутки — ошибка погасла. Странно как-то!
В общем пока тоже решаю.
Hummer H3 P0171: Causes, Diagnosis, + How to Fix
One of the most common trouble codes with the Hummer H3 is P0171. It indicates that your Hummer H3 is running lean on the bank one side. It’s the most common air/fuel mixture-related code.
It’s not the most complicated OBDII trouble code to diagnose. It is also one of the most common codes.
The most common causes of P0171 are a bad Oxygen sensor, a vacuum leak, or a dirty MAF sensor.
Definition | P0171: Fuel Trim System Lean (Bank 1). |
Symptoms | Check engine light, decreased fuel economy, misfire, hard to find idle. |
Common Causes | Dirty MAF sensor, vacuum leak, O2 sensor. |
Breakdown Risk? | Rarely, but driving with P0171 can sometimes damage other components. |
Repair Cost (Parts) | It varies, but the most common repairs are usually under $200. |
Repair Difficulty | The common P0171 repairs are usually simple. |
Table of Contents
P0171 Definition: Fuel Trim System Lean Bank 1
P0171 is a generic code, meaning it has the same definition for the Hummer H3 as any other vehicle.
Fuel Trim System
The ideal air/fuel ratio is 14.7:1 (14.7 parts air to one part fuel). Your vehicle’s fuel trim system manages the air/fuel ratio and adjusts it when the powertrain control module determines it’s necessary (it can range anywhere from 12.0:1 for power and 16.0:1 for economy).
- O2 sensors– Oxygen sensors meter the exhaust and report the oxygen content to the powertrain control module.
- MAF or MAP sensor– Depending on your H3’s model year, it can have a mass airflow sensor or manifold absolute pressure sensor (or both). Their job is to meter the air as it enters the engine.
- Powertrain control module– Takes info from these sensors and uses it to adjust the air/fuel ratio.
System Lean
The code is thrown when the oxygen sensors detect the air-fuel mixture is “lean” (too much air or not enough fuel).
The vehicle’s PCM will add more fuel to the mixture to bring the air-fuel mixture where it needs to be for optimal combustion. It also throws the code P0171 to let you know it has done this.
Bank 1
Bank 1 is the side of your Hummer H3’s engine with the first cylinder. You only need to concern yourself with this if there are two cylinder heads. If your vehicle has an inline four or six, there’s only one bank of cylinders.
H3 P0171 Code Symptoms
There aren’t usually any drivability issues associated with P0171. For most people, the first sign that anything is wrong is the check engine light.
- Mileage- may or may not suffer depending on how much the air-fuel mixture has changed.
- Misfire– If the air-fuel mixture has gotten too far from the 14.7:1 sweet spot, this can cause your Hummer H3 to misfire.
- Idle Issues– With the air/fuel mixture altered, the vehicle can idle erratically as the computer compensates to keep the engine running.
P0171 Hummer H3 Causes
The P0171 code is thrown when something has caused there to be too much air or not enough fuel. With that in mind, here are the most common causes:
Vacuum Leaks
Your H3’s MAF and/or MAP sensors meter the air as it enters the engine. If there is an air leak after the MAF sensor, it’s not being measured as it enters the intake, which increases the air in the air-to-fuel ratio.
One of the most common causes for the P0171 code to show is a vacuum leak. Listen and look around your Hummer H3’s engine bay to see if you can find the vacuum leak.
Look at any hoses or sensors that connect to the intake manifold. Verify that they aren’t cracked and that they are tightly secured. Listen for unusual noises.
The linked YouTube video is a phenomenal resource on how to find a vacuum leak.
Oxygen Sensor
The P0171 code is thrown when the bank one sensor one O2 sensor reports that your H3’s engine is running lean.
The sensor on or right after the exhaust manifold is typically the sensor that reports the lean condition. If it is malfunctioning, it can cause a false P0171 code.
Swap Test
If your H3 has two cylinder banks, you can swap the O2 sensors on each side.
- Clear your codes.
- Swap the bank one sensor one oxygen sensor with it’s bank two counterpart.
- Start your vehicle and wait for the check engine light to come on.
- Once you pull the codes, if it changes to P0174, that’s enough evidence that a faulty O2 sensor was causing P0171 in your vehicle.
The mass air flow sensor calculates the volume of air entering the engine. If it is malfunctioning, your vehicle’s PCM won’t know how much air is entering the engine. When this happens, it can cause your Hummer H3’s engine to run rich or lean. If it were running rich, you’d get P0172.
Cleaning the MAF or MAP Sensor
Your H3’s MAF sensor is covered with tiny electrodes that can detect how much air is passing through it. Unfortunately, it can’t read the air properly if it gets dirty.
Local parts stores sell dedicated MAF sensor cleaners. If you use anything else to clean it, you risk damaging its sensitive electronics.
Fuel Injectors
P0171 indicates that your Hummer H3 is either getting too much air or not enough fuel. A clogged or damaged fuel injector will cause the air-fuel mixture to lean out in one specific cylinder. You may see a cylinder misfire code or fuel injector-specific code with P0171.
If you have one or more fuel injectors that have gone bad, that can cause the air/fuel mixture to lean out.
Fuel Pressure Regulator or Fuel Pump
With P0171, there’s possibly not enough gas entering the combustion chambers. This can happen if the fuel pressure regulator isn’t allowing enough fuel to get to the fuel rail.
A faulty fuel pump behaves exactly the same way. The only way to know why the fuel pressure is too low and causing P0171 in your Hummer H3 is to trace it back from the fuel rail and see where the pressure starts weakening.
Exhaust Leak
An exhaust leak will change the amount of oxygen the B1S1 O2 sensor picks up. When this happens, it’ll report a false lean condition. You’ll likely hear the exhaust leak.
Air Filter
While it’s not the most common reason to throw the P0171 code, a clogged air filter certainly can cause it.
Possible P0171 Fixes
Here are the steps you can take to diagnose P0171 in the Hummer H3.
- Check for other trouble codes. They will likely point you to what part of your vehicle is malfunctioning.
- Listen for an exhaust leak or vacuum leak within the engine. The exhaust leak should be close to the B1S1 O2 sensor.
- Inspect all of the hoses that connect to the intake manifold, as well as the intake hose in front of the throttle body.
- Check to see if the air filter is dirty.
- Test to see if the intake manifold gasket has a leak.
- Test the fuel pressure.
- Verify fuel trim on a quality scanner.
Common Questions
Is P0171 a breakdown risk?
It is rare that a vehicle breaks down by itself when P0171 is the only code. Still, you don’t want to ignore it. Doing so may eventually damage your H3’s catalytic converter.
My H3 has P0171 and P0174 together; what does that mean?
If your Hummer H3 has P0171 and P0174 together, it rules out a few problems and provides anecdotal evidence to help narrow the problem.
- It’s likely that your H3’s O2 sensors are working fine since they are both reporting the vehicle is running lean.
- One bad fuel injector will not make a lean code appear on BOTH sides of the engine, so you can rule those out.
- It’s unlikely there’s an exhaust leak.
- It leaves the MAF (or MAP) sensor, vacuum leak, air filter, or fuel pressure on the table as possible causes since they would equally affect both sides of your H3’s engine.
Is P0171 difficult to repair?
P0171 in the Hummer H3 is not difficult to repair. On the other hand, it is difficult to diagnose. Looking up any other codes that appeared with it can save time.
RECALLS! January 2022 Jason, “MAZDA6 shuts down while driving” fuel pump not monitored, may be no engine light etc. SEE…
I have a 2007 h3 hummer base model. Had transmission rebuilt (Pro).My problem is that when it gets around 35…
HUMMER H3 Н3 на ГБО + ошибка P0171
Для полноценного использования форума — авторизуйтесь под своей учетной записью или зарегистрируйтесь.
После этого вам станут доступны все функции форума, включая просмотр статистики новых сообщений, галерея, календарь событий, просмотр скрытых ссылок и прочий функционал.
Вы используете устаревший браузер. Этот и другие сайты могут отображаться в нём некорректно.
Вам необходимо обновить браузер или попробовать использовать другой.
Yaroslav
Многие катаются на ГБО, друзья, подскажите есть ли у вас такая ошибка? Как боретесь?
У меня ГБО Ловато, ошибка появляется только при езде на газу, на бензе — пропадает. В принципе на динамику или расход на ГБО В МОЕМ случае не влияет (ВРОДЕ). Просто горит чек когда машина на гбо.
P0171 Слишком бедная смесь (возможен подсос воздуха)
п.с. и вопрос 2:
многие ставят балон газовый за место банки глушака — но туда входит только 50л балон — мне маловато, никто не ставил тор или больший балон под днище? В багажник не предлагать и так маленький.
серЁЖ
Ярослав, не катайся с этой ошибкой! Загубишь двигатель.
Езжай к установщикам, пусть добавят газа — сделают смесь по-богаче. Одновременно с этим заставь проверить на подсос воздуха. Еще проверь, не слетела ли резиновая трубка с впускного коллектора, та что с низу со стороны моторного щита.
По поводу баллона: у Рашида Rashid в заднем свесе на 60 литров, кажется. Спроси у него. Он где-то фото выкладывал — баллон ощутимо свисает из-под бампера.
SAS
У меня тоже стоит Ловато. Никаких ошибок с момента установки не появлялось, впрочем как и проблем с ГБО.
Yaroslav
pitroff
Заслуженный тролль форума
SAS
Yaroslav
Блин, сегодня ошибка пропала сама — первый раз за 1.5 месяца.
SAS
Блин, сегодня ошибка пропала сама — первый раз за 1.5 месяца.
серЁЖ
Значит, смесь «на грани» бедной и нормальной. Пусть добавят чуть-чуть. Если ничего не делать, ошибка появится опять обязательно.
Yaroslav
bodydoctor
Camion
100 000 км на газу, с новья практически. Установка BRS. Тор 82 л. в багажнике.
Ошибка горит с завидной периодичностью, и постоянностью, на движке отрицательно не сказывается. Уж за такой пробег вылезло бы что-нибудь. Очень зависит от качества газа. Никогда не появляется ошибка на украинском газе и на белорусском. Бороться методом обогащения не получается.
серЁЖ
Саш, у меня получилось потушить «бедную смесь» с первого раза, путем обогащения смеси. Делал сам, через ноутбук.
ГБО тоже BRC.
Что очень зависит от качества газа — это точно. Московский регион, Краснодарский край, Украина — все было ок. Приехал на севера, сразу «бедная смесь», причем на всех заправках.
SAS
Саш, у меня получилось потушить «бедную смесь» с первого раза, путем обогащения смеси. Делал сам, через ноутбук.
ГБО тоже BRC.
Что очень зависит от качества газа — это точно. Московский регион, Краснодарский край, Украина — все было ок. Приехал на севера, сразу «бедная смесь», причем на всех заправках.
На майские проехал Московскую, Владимирскую, Нижегородскую, Кировскую области в основном все на газе. Проблем нигде не возникло. Порадовала цена во Владимирской и Нижегородской области: 13.50 — 14.50, что составляет менее 50% от цены бенза.) В Кировской области, как и в Московском регионе цены: 16.10 — 16.70. С момента установки (22.02.2014) прошло почти 3 месяца и пройдено 4.5 тыс. км. Полет нормальный и весьма резвый.