- Ford Explorer Sport Trac | Денег не жалко
- 2010 Ford Explorer Sport Trac
- 2010 Ford Explorer Sport Trac Review: The Pickup SUV
- Pros and Cons
- Best Deals on Explorer Sport Trac
- 2010 Ford Explorer Sport Trac Trims
- Ford Explorer: Pickup Truck Meets SUV — Exterior
- Ford Explorer Sport Trac Performance
- Engine and Transmission
- Handling and Driving Impressions
- Explorer Sport Trac Gas Mileage
- Ford Explorer Sport Trac Interior
- Ford Explorer Sport Trac Equipment and Safety
- Ford Explorer Sport Trac Price and Verdict
Ford Explorer Sport Trac | Денег не жалко
Ни один нормальный человек в России не станет сегодня владельцем подержанного американского пикапа Ford Explorer Sport Trac, потому что совсем недавно из-за новых таможенных правил его цена сравнялась с новым японским, а до этого он успел попасть в рейтинг самых ненадежных автомобилей США. Вы знаете, что Explorer Sport Trac имел 44 отказа на каждые 100 машин по данным опроса журнала Consumer Report (есть такое авторитетное штатовское издание с тиражом в четыре миллиона экземпляров)?
НЕ НАДО РАВНЯТЬ
Ерунда. Мы еще не превратились в скучный устаканенный европейский автомобильный рынок, где рулят практичность и экономия. Большая часть жителей России не воспринимают машину как средство передвижения. Одни – из-за избытка денежных средств, а другие – по причине их отсутствия. Пока такой бардак в самом разгаре, списывать со счетов дорогой американский пикап нельзя.
К тому же прямое денежное сравнение скромного Mitsubishi L200 и расфуфыренного Ford Explorer Sport Trac не достоверно. Только с виду пикап на базе Explorer служит более дорогим аналогом японских грузовичков. Вроде у всех сзади кузов и рессоры с неразрезным мостом, а спереди кабина и независимая подвеска с торсионами. На деле же «японцы» попадают на наш рынок вполне легальным белым путем и имеют тюремные по техасским меркам комплектации. Дизельный двигатель 2.5 л. Коробка механическая. Салон скромный. «Американец» приплывает через океан с четырехлитровым мотором V6, АКПП, кожано-электрическим нутром, люком и музыкальным автоматом на шесть дисков.
Какие у него сиденья! Я куплю этот Ford только затем, чтобы снять их и поставить у себя в комнате. Перина. Податливые, обширные, необыкновенно пышные. Как грудь доярки.
НЕ СУЙ В НЕГО ЛОПАТУ
Я нашел старый приемник VEF (вы наблюдаете его на фото) на полу второго ряда. Ему не меньше 35 лет. Поймал шипящую волну «Голос Америки» и поехал кататься. Вы когда-нибудь катались на пикапе? Уверен, что нет. Вы просто ездили или перевозили какую-нибудь дрянь типа шифера, потому что ни один японский «грузовик» даже не допустит мысли о катании, а такой машины, как Explorer Sport Trac, у вас нет. Жаль, что у меня его заберут уже сегодня.
А пока… еду. Нет, конечно, это не утилитарный транспорт. Наших деревенских дорог подвеска не выдерживает. Точнее, она не настроена под наш стиль езды по таким дорогам. Быстро нельзя. Но и это радует: «американец» настраивает на неторопливую комфортную прогулку, а его кузов для пива и ласт – не суйте в него дрова и лопаты.
Он раскачивается на грунте плавно, вминая корпус водителя в боковую поддержку, и тихонько поскрипывает кожей. А вот и другой скрип, более мощный. Это звучат рессоры, как раскладушка во время романтической беседы. Просто в рессорах поизносились полиуретановые втулки. Кстати, для перевозки серьезных грузов под 500 кг рессоры неплохо бы усилить еще одним листом, только обязательно оригинальным, иначе усилия пропадут зря.
УМРЕТ МЕДЛЕННО
Небольшую экскурсию по ходовой части пикапа можно продолжить. Посмотрим на шаровые опоры – наиболее часто меняемую в подвеске деталь. К сожалению, поставляется она только в сборе с рычагом. Таким же расходным материалом являются и амортизаторы. При выборе поставщика деталей правило опять же – только оригинал. Механики, обслуживающие американские внедорожники, придерживаются четкого мнения, что больше половины всех проблем и отказов случается из-за использования «серых» запчастей. Для примера: «родные» крестовины кардана служат по 200 тыс. км, а неоригинальные могут отказать и после 5000 км. Надо слушать профессионалов.
Единственная деталь, которую целесообразно менять на неоригинал, – качающий элемент бензонасоса. Сам бензонасос довольно дорог и в «родном» варианте продается только в сборе. Неоригинальный от фирмы Walbro перемелет любую дрянь, скопившуюся от Аи-92 на дне бака. Стоит копейки и довольно живуч. Справедливости ради необходимо отметить, что и «родной» тоже умирает медленно.
ОТДАЙ СИДЕНЬЯ
Покупатель Ford Explorer Sport Trac конченых амортизаторов не боится. Другое дело – электроника и электрика. Самое слабое место американского пикапа спрятано в проводах. Машинка холостого хода, моторчик раздаточной коробки и прочие механизмы, работающие от сети, скучать не дают.
Кислородные датчики в выпускной системе расположены как до, так и после катализаторов (их здесь два). В Москве есть мастера, успешно ампутирующие оба, перенастраивая программу двигателя.
А, к черту дефекты. Отдавать пикап законному владельцу не хотелось. Так и тянуло оставить себе хотя бы сиденья.
2010 Ford Explorer Sport Trac
2010 Ford Explorer Sport Trac Review: The Pickup SUV
A bit of an unusual breed, the Ford Explorer Sport Trac tries to combine the strength of a pickup with the family-friendly practicality of an SUV. In base-model form, it does not quite have the oomph of a truck, with only 210 horsepower from the V6. However, the available V8 increases this to 292 hp with 315 lb-ft of torque that increases towing capacity by a substantial margin. It still cannot compete with more rugged competitors, but it makes up for this with a more spacious cabin and better comfort than you’d expect from such a ponderous beast.
Pros and Cons
- Good cargo capacity and utility
- Pickup-like towing capability
- Excellent safety ratings
- Comfortable ride quality
Best Deals on Explorer Sport Trac
2010 Ford Explorer Sport Trac Trims
See trim levels and configurations:
Ford Explorer: Pickup Truck Meets SUV — Exterior
Although it looks very much like the standard crossover version, the Explorer Sport Trac has a pickup-style cargo bed with an available bed extender. With a bed size of 4.5 feet, it offers 37.5 cubic feet storage. The wheels are a little small for such an intimidating vehicle, starting at 16-inch alloys upgraded to 18-inch variants on the upper trims. Blocky headlights adorn the front, underlined by broad fog lights. The center grille is not quite as rugged and is trimmed in chrome to add style. Eight exterior colors are available, including bold Sangria Red or Blue Flame metallics, or more rugged Dark Copper and Black Pearl Slate metallics.
Ford
Ford
Ford
Ford Explorer Sport Trac Performance
Engine and Transmission
While capable, the base powertrain under the hood of the Ford Explorer Sport Trac is only a V6, displacing four liters to develop 210 hp and 254 lb-ft. This is paired with a 5-speed automatic transmission that directs outputs to either the front or all four corners. This is enough to get around town, but it may struggle when off-roading. For some more oomph and ruggedness, you should upgrade to the V8, which displaces 4.6 liters. Also a gasoline generator, the bigger block is mated to a six-speed automatic to deliver 292 hp and 315 lb-ft. The extra kick really helps the Ford Sport Trac in 4×4 configuration for off-roading, but max towing is presented by the 4×2 setup, which pulls 7,160 lbs.
Ford
Ford
Ford
Handling and Driving Impressions
The entry-level configuration Explorer pickup is nothing to write home about, although it still delivers a comfortable ride, especially with smaller rims. For a more enjoyable time, the stronger eight-cylinder is the way to go. This is mated to a very capable six-speed automatic. With the raw strength, slightly lifted ride height, and the available AWD, the Ford goes off-road without a fuss. The more crossover-like aspects of the Ford Explorer truck mean that it handles slightly more nimbly than a pickup.
Explorer Sport Trac Gas Mileage
While the Ford Explorer Pickup Truck tries to do a variety of things well, it fails rather phenomenally on the fuel economy front. Surprisingly, the most fuel-efficient setup is the more potent V8 engine paired with the FWD. This delivers an EPA-estimated 15/21/17 miles per gallon city/highway/combined. This drops to 14/19/16 mpg with 4WD fitted. If you’re not willing to spring for the eight-cylinder, the starter six returns 14/20/16 mpg in its most efficient guise, and 13/19/15 mpg with four-wheel drive. In its most efficient guise, it covers 382 miles with its 22.5-gallon tank.
Ford Explorer Sport Trac Interior
The interior is very spacious thanks to the elements it borrows from the original. The quality of the materials is a little less impressive, but build quality is still excellent. There is more than enough space both in the front and back seats, but putting three adults on the bench is out of the question. Cloth upholstery dresses the XLT, while the Limited and upwards each receive genuine leather. Regardless of material choice, Black or Caramel with Sand inserts are the only color options.
Ford Explorer Sport Trac Equipment and Safety
Although it seems designed to make life more comfortable for passengers, it is actually rather sparsely equipped. On the base model, you will find manual air conditioning, three power points, electric windows, and AM/FM stereo with an audio input jack. SiriusXM is also included, while Ford SYNC and a premium sound system require upgrading to the Limited.
On the safety front, the truck performs extremely well. In NHTSA reviews, it scored five stars on four out of six crash tests, while only moderate front overlap was tested by the IIHS, with top marks of Good. Built-in features include six airbags and AdvanceTrac with RSC.
Ford Explorer Sport Trac Price and Verdict
Considering its lofty goals of fitting two roles, the 2010 Ford Explorer Sport Trac is a bit on the pricey side. The XLT is the entry point at around $29k, while the Limited adds a hefty $5k. If you want the recommended V8 engine, you have to spend $2,000 more. However, since this model ceased production in 2010, used dealerships are likely the only places still stocking them, so price is negotiable. Considering this discount, the Sport Trac is a great option for those who like to work as hard as they play, since it covers both passenger comfort and practical workmanship. Still, the lack of features is a serious detractor with much better-equipped modern rivals on the current market.