- А в чем разница между двигами 4.0 SOHC и 4.0 OHV
- Димчик
- Kaiser
- Жмурик
- dwalin
- Жмурик
- Quadra
- Ford Ranger & Explorer 4.0L V6 Engine
- SOHC & OHV Engine Differences:
- 4.0L Firing Order
- Known Problems:
- How To Build Performance:
- Performance Parts:
- Modifications:
- 4.0 Computer Numbers Submitted by: skineral
- Cylinder Head Diagrams:
А в чем разница между двигами 4.0 SOHC и 4.0 OHV
Сразу скажу машина не эмират, чистокровный америкос! Лямбды как положено на месте, ошибок в копутере нет, значит лямбда работает, правильно?
Систему ЕГР вообще не понимаю, сколько читаю про нее все больше запутываюсь
По поводу сосет, слышен характерный звук при наборе скорости в районе 2000-2500 об./мин
А кто это Чиф, и как с ним связаться
То CHIMIK : как это комп настроить? Что есть прогамульки?
То PITER: Я тоже хотел бы до 180 разогнаться, но он больше 140 не едет (может потому что OHV), а заявленное время разгона до сотни я не знаю, потому как не встречал нигде этих цифер.
Димчик
Активный участник
Систему ЕГР вообще не понимаю, сколько читаю про нее все больше запутываюсь
По поводу сосет, слышен характерный звук при наборе скорости в районе 2000-2500 об./мин.
Я тоже хотел бы до 180 разогнаться, но он больше 140 не едет (может потому что OHV), а заявленное время разгона до сотни я не знаю, потому как не встречал нигде этих цифер.
ЕГР — Не очень сложно, на самом деле. Там ффсего три компонента, трубка не в счёт. Датчик ЕГР прямоугольный,с клеммой на три провода и двумя шлангами от трубки — мериет разницу давления в трубке(она с жиклёром внутри), клапан ЕВР круглый такой, клемма на два провода и две трубки : одна с коллектора, другая на клапан ЕГР(железный такой)
Если слышно как сосёт при разгоне, то должно быть слышно на стоячем. Или это наоборот, просекает выхлоп где-то.
У меня тож OHV, однако стрелку клал.
Kaiser
Участник
Жмурик
Участник
ЕГР — Не очень сложно, на самом деле. Там ффсего три компонента, трубка не в счёт. Датчик ЕГР прямоугольный,с клеммой на три провода и двумя шлангами от трубки — мериет разницу давления в трубке(она с жиклёром внутри), клапан ЕВР круглый такой, клемма на два провода и две трубки : одна с коллектора, другая на клапан ЕГР(железный такой)
Если слышно как сосёт при разгоне, то должно быть слышно на стоячем. Или это наоборот, просекает выхлоп где-то.
У меня тож OHV, однако стрелку клал.
Как проверить каждый компонент в отдельности или вместе?
Слышно как подсасывает только из кабины, и только на ходу, т.е. под нагрузкой, в районе 1800-2200 об/мин. (я вот начинаю задумываться, а может это дросельная заслонка так воздух пропускает при открытии, хотя почему не слышно на холостых)
и вообще меня очень сильно беспокоит расход 26 л./100км. Средняя скорость по городу 35-40 км/ч, завтра поеду в другой город, хочу замерить на трассе чего покажет, по приезду отпишусь!
Димчик скажи про свой расход, и за сколько он у тебя сотку набирает (с места тапка в пол)?
dwalin
The deathless horsie
(я вот начинаю задумываться, а может это дросельная заслонка так воздух пропускает при открытии, хотя почему не слышно на холостых)
дроссельную заслонку на холостых слышно быть не может, потому как она закрыта напрочь.
и вообще меня очень сильно беспокоит расход 26 л./100км. Средняя скорость по городу 35-40 км/ч, завтра поеду в другой город, хочу замерить на трассе чего покажет, по приезду отпишусь!
26 литров это по компутеру? надо дедофским способом замерять, от заправки до заправки. об этом даже в овнерс гайде написано чёрным по белому.
Жмурик
Участник
Пардон я имел ввиду, что если открывать дросельную заслонку на стоячем авто, и прослушивать в подкапотном пространстве. 😉
26 литров это по компутеру? надо дедофским способом замерять, от заправки до заправки. об этом даже в овнерс гайде написано чёрным по белому.
Так я дедовским методом и мерил, т.к. компутера у меня нету. Заливаем полный бак под завязку, одометр на ноль, катаемся, заправляемся, считаем = кол-во залитого * 100 / пройденные км. и. растраиваемся 😥
Quadra
Укротитель бешеной табуретки
И почему это все верят сказкам типа «Бабуся одна в очереди разсказывала» 😉 Все вы знаете что у меня был Форд Эксплорер 2 V8, да еще и в полицейском варианте, так разход по городу и в пробках — 5 минут стоишь, потом 10 метров проезжаешь — 18-20. Если без пробок на два литра меньше соответственно. И конечно у меня был постоянный полный привод. По трасе смотря как едешь укладывался в 13 литров при скорости 120-130. Если медленно ехать то менше 10литров, но это уже мазохизм. Про Чирки — опять знаете был у мень Гранд (не Чирок, там постоянный полный встречается редко, большинство парттаймы) V8 5.2, разход однозначно чуть болше чем у Экспа, хотя вес не существенно меньше, зато у меня стояли более короткие главные пары и при одной и той же скорости обороты движка у Гранда были выше на 500-700. Так что акуратней товарищи с цыфрами, если усе в порядке то разход вполне приемливый.
Ford Ranger & Explorer 4.0L V6 Engine
The 4.0L OHV (Over Head Valve) V-6 engine found its way in to the Ford Ranger in 1990 and ultimately replaced the 2.9L V-6. Information on this engine is being provided because many Bronco II owners have swapped it in to their Bronco II.
This evolutionary redesign of the American 2.9L solved many of the reliability issues that plagued its predecessor. A beefier cylinder head design eliminated the 2.9L’s common failure of cracked heads. Hydraulic roller lifters replaced the simple hydraulic lifters used in the 2.9L, which were sometimes overly sensitive to oil contamination, often requiring the lifters to be replaced prematurely. However, one major design fault was not completely eliminated: Valve rockers and upper pushrod tips still received poor oil supply, resulting in eventual wear to these areas, and consequential valvetrain noise as a result of the increased clearance. Required replacement of these parts is common in older engines.
The 4.0L OHV engine was produced until 2000 and was used in the Ford Explorer and Ranger. Output was 160hp and 225 ft·lbf. Though there is some variation, typically 155hp is quoted as horsepower for 1990-1992 applications.
In 1998 the 4.0L SOHC (Single Over Head Cam) engine replaced the 4.0L OHV engine producing 207hp.
SOHC & OHV Engine Differences:
The difference between a SOHC 4.0L and OHV 4.0L is that in a SOHC engine there is a camshaft sitting on the top of each cylinder head with the valves running directly off the camshaft. It doesn’t rely on push rods, rocker arms, or lifters. The SOHC engine uses a jackshaft in place of a camshaft to drive a timing chain to each cylinder head. Three timing chains are used, one from the crank to the jackshaft, one in the front of the engine to drive the cam for the left bank, and one on the back of the engine to drive the cam for the right bank.
The OHV engine has the cam mounted above the crank. The cam and crank are joined in time by a timing chain. Lifters ride on the cam and push rods that extend to rocker arms in the heads which push the valves.
Specifications | |
Engine Displacement (Cubic Inches) | 245 CID |
Type | OHV (1990 – 2000) (VIN Code X) |
(OHV spark plug at the top – SOHC plug on the bottom)
1990-1996 uses SP486 (Platinum) (old part number is AWSF42P)
1997-2000 uses SP500 (Platinum) (old part number is AGSF22PP) or SP413 (Premium Nickel)
Without A/C 6.5 quarts (OHV Engines)
Torque in 2 steps (SOHC Engines):
Torque in 2 steps (SOHC Engines):
Torque in 2 steps (SOHC Engines):
4.0L Firing Order
4.0L Engines Firing Order: 1-4-2-5-3-6 DIS Ignition System
Known Problems:
Missing or Bogging – There are several things that could be causing this. First off your MAF may be dirty. Check HERE on how to clean it. Then there are the obvious – plugs, wires, dirty injectors. Tune up items basically.
Also, if you get a problem with hesitation, check the wires around the exhaust. One of the oxygen sensor wires may have been damaged by the exhaust.
Loose Intake Manifold Bolts – Some 90’s 4.0L’s have a problem with loose intake bolts. Click HERE for more details.
How To Build Performance:
Performance Parts:
Tom Morana: Offers numerous products for the 4.0 including stroker kits, camshafts, connecting rods, pistons, cylinder heads, and supercharger kits.
K&N Filters: Carries products including new air intake systems for some 4.0L Rangers.
Camcraft : Offers a new camshaft for the 4.0L.
Super Six Motorsports : Offers cylinder heads for the 4.0L engines.
Competition Cams: Offers camshaft# 49-410-8 as an OEM replacement good for towing and all around performance. Camshaft# 49-422-8 is a more aggressive cam for 4.0’s with other modifications. It is designed to improve midrange power and torque.
Thomas Knight: Offers a kit to install an Eaton supercharger on the 4.0L Ranger.
BBK Performance : BBK offers 66mm throttle bodies for the 4.0L OHV Ranger.
Pacesetter : Pacesetter offers headers for the 4.0L OHV Ranger.
JBA: JBA offers headers and ignition wires for the 4.0L Ranger.
Hedman Hedders: Offers headers for the 4.0L engines.
Gibson and Dynomax : Both offer cat-back exhaust systems for the Ranger.
Nitrous Oxide Systems (NOS) : Nitrous Oxide Systems (NOS) showed the world how to effectively harness the power of nitrous oxide for automotive use in the 1970’s. Since then, NOS has powered more racers than any other brand of nitrous. When you’re looking to go fast, rely on NOS to deliver the most power per dollar available. From stock engines to race vehicles, jet skis to trucks, NOS has a kit for you.
Modifications:
Port your upper and lower intake. The intakes don’t line up diameter to diameter. Porting opens this up and allows better flow. Knife edge the intake side of the throttle body to remove the front lip. You can use a Dremel tool to grind, sand and buff this area to obtain a smooth airflow in to the engine. You can also mill down the butterfly to blend in to the shaft for a smoother air flow.
For details on how to port your heads, click HERE .
MSD – Manufactures a DIS ignition system along with wiring harnesses. Find their parts at Summit Racing .
JetChip – Makes a module to reprogram the engines computer. Click HERE .
4.0 Computer Numbers Submitted by: skineral
1991 Explorer 4.0 Manual Transmission 4×4
Calf 3006 (F07F-12A650-YA) & (F07F-VAMR)
Fed 3007 (F07F-12A650-VA) & (F07F-VAMR)
1992 Explorer 4.0 Manual Transmission 4×4
Calf 3397 (F27F-12A650-VC) & (F27F-12A650-VCMR)
Fed 3398 (F27F-12A650-TC) & (F27F-12A650-TCMR)
1993 Explorer 4.0 Manual Transmission 4×4
Calf 3729 ( F37F-12A650-XB) & (F37F12A650-CRA)
Fed 3726 (F37F-12A650-UC) & (F37F-12A650-YR) & (YMBR)
1990 Ranger 4.0 Manual Transmission 4×4
Calf 3064 (F07F-12A650-P1A)
Fed 3065 (F07F-12A650-M1A)
1991 Ranger 4.0 Manual Transmission 4×4
3065 (F07F-M1A)
3256 (F17F-ADA)
1992 Ranger 4.0 Manual Transmission 4×4
1993 Ranger 4.0 Manual Transmission 4×4
Cylinder Head Diagrams:
4.0 OHV Cylinder Head Install