Коды ошибок Jeep
Автомобили Jeep разных поколений и модификаций оснащаются системой реагирования на неисправности. При ошибках в работе двигателя, узлов и механизмов в модуль памяти записываются коды, в которых зашифровано содержание сообщения об ошибке. Считать их можно при помощи специального сканера, которым оснащаются официальные сервисные центры Jeep. Структура кодов единообразна, пятизначна, состоит из букв и цифр.
Первая позиция характеризует систему, где произошла ошибка:
- “Р” — относится к работе двигателя и КПП
- “В” — к кузовным узлам. Стеклоподъемникам, подушкам безопасности, центральным замком
- “С” — указывает на шасси, ходовую часть
- “U” — на ошибку во взаимодействии электронных узлов.
Вторая позиция 0 указывает на общий шифр. Если вместо ноля стоят цифры 1 или 2 — это коды производителя, 3 — резерв.
Третья позиция характеризует тип неисправности:
- 1 и 2 — подача топлива или воздуха;
- 3 — зажигание;
- 4 — код вспомогательного контроля;
- 5 — холостой ход;
- 6 — ЭБУ;
- 7 и 8 — трансмиссия.
Последние цифры в коде характеризуют порядковый номер проблемы. Это позиция четыре и пять. Коды неисправностей стандартизированы и соответствуют обозначениям системы OBD II. Одновременно с ошибкой, записываемой в систему, могут загораться контрольные индикаторы на панели управления автомобилем.
В автомобилях Jeep установлена система, отправляющая шифры ошибок в блок памяти ЭБУ. Кодировка р0764 характеризует проблемы, вызванные некорректной работой электромагнитного клапана переключения АКПП. Шифр отправляется, если фактическое передаточное отношение не равно требуемому. В автомобилях «Джип» код отправляется чаще всего, когда:
- неисправны РСМ, ТСМ, электромагнитный клапан, внутренние части трансмиссии;
- трансмиссионная жидкость «Джипа» загрязнена или ее уровень недостаточен;
- каналы прохождения трансмиссионной жидкости закупорены.
Внешние признаки неисправности — проблемы с переключением передач и повышение расхода топлива.
Шифры, начинающиеся с буквы Р, характеризуют проблемы, связанные с системой подачи топлива или воздуха. Обозначение р1391 указывает на некорректную передачу сигнала с датчиков распредвала или коленвала. Ошибка, как правило, связана с:
- неисправностью проводки цепей контроллеров;
- поломкой самих датчиков — ошибку можно исправить лишь заменой ДПКВ;
- ослаблением болтов, которыми сенсор прикручен к коленвалу.
Ошибка при неисправностях может возникать постоянно или периодически. Код определяется диагностическим сканером. При появлении любых ошибок не пытайтесь исправлять проблему самостоятельно. Это приведет к потере безопасности автомобиля.
Ошибку u0114 система генерирует, если:
- сопротивление CAN-шины отклонилось от уровня 60 Ом;
- утеряна связь с электронными модулями управления — ошибку u0114 вызывает, например, обрыв проводки;
- вышли из строя датчики, CAN-шина;
- Если сканеры обнаружили ошибку u0114, не пытайтесь исправить ее самостоятельно. Это приведет к некорректной работе систем и потере безопасности «Джипа». Необходимо обратиться в официальный сервисный центр Jeep.
Информация, которая зашифрована в кодах, служит исключительно для предварительной диагностики. Она не может быть использована для самостоятельного исправления ошибки и поломки. Для расшифровки ошибок и ремонта обращайтесь в официальный сервисный центр Jeep.
Jeep WJ Grand Cherokee Diagnostic Trouble Codes
Welcome to the JeepSpecs.com in-depth page on WJ Generation Jeep Grand Cherokee diagnostic trouble codes. We have organized as much information as we could find into a helpful article below. Is something incorrect or missing? Please get in touch with us and we’ll fix it!
OBD (On-Board Diagnostic) systems
Location and pinouts for the Diagnostics Connector
OBD systems are found in most vehicles in use today. OBD is an electronic system designed to control engine functions and diagnose engine problems or component failures, as well as minimize emissions. OBD-II, a new standard introduced in cars built after January 1, 1996, provides almost complete engine control and also monitors parts of the chassis, body and accessory components, as well as the diagnostic control network of the vehicle.
OBD-II equipped vehicles have a connector located in the passenger compartment, usually accessible from the driver’s seat (under the dash above the hood release lever in the Grand Cherokee WJ). A cable is plugged into the OBD-II connector and connected to a scanning tool. This can range from a simple hand-held meter that provides a coded read-out of the various diagnostic functions, up to a large console computer-based unit costing thousands of dollars.
Fault codes usually appear after the “Check Engine” light has come on. The data provided by the OBD-II system can sometimes pinpoint the specific component that has malfunctioned, saving substantial service time and cost. Scanning OBD-II signals can also provide important information when purchasing a used vehicle. Recent introductions of less costly scanning devices have allowed home mechanics and small shops accessibility to OBD-II signals to use them for their own testing and repairs.
Malfunction Indicator Lamp (MIL)
In the Grand Cherokee WJ, the MIL gives an indication to the vehicle operator when the Powertrain Control Module (PCM) has recorded a Diagnostic Trouble Code (DTC) for an On-Board Diagnostics II (OBDII) emissions-related circuit or component malfunction. The MIL is controlled by a transistor on the instrument cluster circuit board based upon cluster programming and electronic messages received by the cluster from the PCM over the Programmable Communications Interface (PCI) data bus.
The MIL bulb is completely controlled by the instrument cluster logic circuit, and that logic will only allow this indicator to operate when the instrument cluster receives a battery current input on the fused ignition switch output (run-start) circuit. Therefore, the bulb will always be off when the ignition switch is in any position except On or Start. The bulb only illuminates when it is provided a path to ground by the instrument cluster transistor.
The instrument cluster will turn on the MIL for the following reasons:
BULB TEST – Each time the ignition switch is turned to the On position the MIL is illuminated for about three seconds as a bulb test.
MIL LAMP-ON MESSAGE – Each time the cluster receives a MIL lamp-on message from the PCM, the indicator will be illuminated. The indicator can be flashed on and off, or illuminated solid, as dictated by the PCM message. For some DTC’s, if a problem does not recur, the PCM will send a lamp-off message automatically. Other DTC’s may require that a fault be repaired and the PCM be reset before a lamp-off message will be sent.
COMMUNICATIONS ERROR – If the cluster receives no lamp-on or lamp-off messages from the PCM for twenty consecutive seconds, the MIL is illuminated by the instrument cluster. The indicator remains controlled and illuminated by the cluster until a valid lamp-on or lamp-off message is received from the PCM.
MIL illumination
In many instances, emissions systems must fail diagnostic tests more than once before the PCM illuminates the MIL. These tests are know as ‘two trip monitors.’ Other tests that turn the MIL lamp on after a single failure are known as ‘one trip monitors.’ A trip is defined as ‘start the vehicle and operate it to meet the criteria necessary to run the given monitor.’
Certain conditions such as a loose or missing gas cap, poor fuel quality, etc. may illuminate the light after engine start. The vehicle should be serviced if the light stays on through several typical driving cycles. In most situations, the vehicle will drive normally and will not require towing.
Prolonged driving with the “Malfunction Indicator Light” or “Check Engine” light on could cause further damage to the emission control system. It could also affect fuel economy and driveability. The vehicle must be repaired before any emissions test can be performed.
If the light is flashing, severe catalytic converter damage and power loss will soon occur. Immediate service is required.
Retrieving codes:
Turn the ignition key until the digital odometer displays, repeat three times in succession and then back to “On” (On/Off, On/Off, On/Off, On). At the fourth “On” the odometer will be replaced with codes. If no codes are present then “Done” will appear.
Erasing codes:
After three good trips the MIL is extinguished and the Task Manager automatically switches the trip counter to a warm-up cycle counter. DTCs are automatically erased following 40 warm-up cycles if the component does not fail again.
DTCs can be erased anytime with a DRB III. Erasing the DTC with the DRB III erases all OBD II information. The DRB III automatically displays a warning that erasing the DTC will also erase all OBD II monitor data. This includes all counter information for warm-up cycles, trips and Freeze Frame.
OBD-II related links:
Chrysler Diagnostic Trouble Codes
A Diagnostic Trouble Code (DTC) indicates that the Powertrain Control Module (PCM) has recognized an abnormal condition in the system. DTC’s are the results of a system or circuit failure, but do not directly identify the failed component or components. |
Code example | 1st Digit | 2nd Digit | 3rd Digit |
P 0 1 0 0 1 2 3 4 5 | P = powertrain | 0 = Standard 1 = Manufacturer specific 2 = ? | 1 = Emission management 2 = Injector circuit 3 = Ignition 4 = Auxiliary emission 5 = Vehicle speed & idle control 6 = Computer & output circuit 7 = Transmission 8 = ? 9 = ? |
- (M) Check Engine Lamp (MIL) will illuminate during engine operation if this Diagnostic Trouble Code was recorded (depending if required by CARB and/or EPA). MIL is displayed as an engine icon on the instrument cluster.
- (G) Generator Lamp Illuminated
- Chrysler uses ISO 9142-2 OBDII Communications Protocol
DRB Scan Tool Display
Description of Diagnostic Trouble Code
DRB Scan Tool Display
Description of Diagnostic Trouble Code
DRB Scan Tool Display
Description of Diagnostic Trouble Code
DRB Scan Tool Display
Description of Diagnostic Trouble Code
DRB Scan Tool Display
Description of Diagnostic Trouble Code
DRB Scan Tool Display
Description of Diagnostic Trouble Code
DRB Scan Tool Display
Description of Diagnostic Trouble Code
DRB Scan Tool Display
Description of Diagnostic Trouble Code
DRB Scan Tool Display
Description of Diagnostic Trouble Code
DRB Scan Tool Display
Description of Diagnostic Trouble Code
DRB Scan Tool Display
Description of Diagnostic Trouble Code
DRB Scan Tool Display
Description of Diagnostic Trouble Code
DRB Scan Tool Display
Description of Diagnostic Trouble Code
DRB Scan Tool Display
Description of Diagnostic Trouble Code
DRB Scan Tool Display
Description of Diagnostic Trouble Code
DRB Scan Tool Display
Description of Diagnostic Trouble Code
DRB Scan Tool Display
Description of Diagnostic Trouble Code
Description of Diagnostic Trouble Code
Special thanks to Ed at PT Do It Yourself.net for providing additional listings and information for this page. |