- Форум владельцев и любителей JEEP
- Service air suspension system immediately warning in Jeep
- How Jeep air suspension works
- Warning message causes
- Weak 12v battery
- Recommended video
- Obtain an OBD Scanner
- Locate the OBD-II Port
- Connect the OBD Scanner
- Power on the Scanner
- Retrieve Diagnostic Trouble Codes (DTCs)
- Interpret the DTCs
- Take Appropriate Action
- Seek professional assistance
Форум владельцев и любителей JEEP
Тема создана для обсуждения работы и обслуживания пневматической подвески WK2.
Сама система вполне надежна и не приносит особой головной боли владельцу. Но только если знать её несколько особенностей и учитывать их при эксплуатации.
- При каждом ТО стоит чистить конусы задних пневмоподушек от налипающей грязи.
- Раз в пару лет стоит менять реле пневмокомпрессора 04727370AA (чтобы не залипли контакты и компрессор не начал качать в закрытый блок клапанов).
- Не забывать переводить подвеску в сервисный режим при поддомкрачивании и подъеме машины.
- Если машина после стоянки приседает на какую-нибудь сторону, лучше сразу искать проблему, а не ждать, когда взорвется подушка.
- Раз в год, перед зимой, перезаправлять систему азотом.
Вам не разрешено просматривать ссылки
Зарегистрируйтесь или войдите на форум
Реле пневмы.jpg (Filesize: 152.5 КБ, Dimensions: 1280×723, Views: 1692)
Сама система у нас условно закрытая, т.е. газ перекачивается между подушками и ресивером. Уличный воздух добирается только в случае снижения давления в системе ниже определенного уровня. Исправная система почти не спускает, но она не абсолютно герметична. Силикагеля у нас в компрессоре мало, поэтому при докачке снаружи, внутрь попадает влага и при отрицательных температурах может подмерзать. Поскольку она не шибко умная, в отличие от того же мерседеса, она может компрессором качать в замерзшие магистрали/блок клапанов до перегрева/кончины компрессора, или перегорания его предохранителя J1. Оба варианта меня не устраивали, но я в своё время не смог найти людей, которые мне пневму перезаправят.
- Баллон с азотом 10 литров
- Кислородный редуктор (можно любой)
- Шланг высокого давления
- Штуцер для заправки кондиционера на магистраль низкого давления
- Опустить машину в парковочное положение
- Заглушить двигатель
- Вынуть предохранитель M2 (на фото)
- Подключить кондиционерный штуцер к ресиверу (у кого-то получается это сделать без высвобождения оного)
- Спустить газ (при наличии сканера, лучше спустить с его помощью)
- Закачать азот, выставив на редукторе 12 бар
- Отсоединить штуцер, вставить предохранитель
- Завести машину и прогнать пневму от самого нижнего положения к самому верхнему 2-3 раза
- Опустить в парковочное положение
- Повторить процедуру перезаправки азотом 2-3 раза, чтобы заместить максимально возможное количество газа (и, соответственно, влаги)
Наша пневмоподвеска не лишена недостатков, основной — невозможность регулировать отбой/сжатие при изменении давления в подушках, т.к. амортизаторы у нас без управления. Поэтому при подъеме машина становится просто дубовой. Производитель нашей пневмы — континенталь, поэтому и тот же пневмокомпрессор подходит и от других машин (с легкой доработкой). Номер заднего пневмобаллона 68029912AE. Подушки на передних стойках умирают очень редко.
При поддомкрачивании машины или при поднятии на подъемнике, пневмоподвеску необходимо перевести в сервисный режим. Для этого нужно нажать педаль тормоза, зажать одновременно обе кнопки изменения клиренса и дождаться, пока загорятся два индикатора крайних положений. Появится сообщение «Air Suspension Temporarily Disabled For Jacking And Tire Change». Сервисный режим сам отключается при начале движения.
Сообщение «Air Suspension System Cooling Down – Please Wait» говорит о том, что пневмокомпрессор нагрелся при работе и ему нужно время остыть. Позже он продолжит работу. При исправной системе это сообщение обычно не появляется. Чаще всего это свидетельство того, что умирает компрессор, или в системе низкое давление/присутствуют утечки.
Сообщение «Service Air Suspension System» говорит, что пневмоподвеска неисправна и её функциональность ограничена. Сообщение «Immediate Air Suspension Service/Repair Required» говорит о том, что пневмоподвеска неисправна и неработоспособна, нужно в сервис.
UPD:
Несколько раз получал вопросы о том, что делать, когда пневма замерзла, а ехать нужно. В таком случае нужно выдернуть предохранитель M2, обесточив «мозги» пневмы (на машинах с блокировкой заднего дифа, на этом предохранителе ещё и мотор блокировки висит), так подвеска сохранит то положение, в котором была. Если нет утечек, хватит довольно надолго. В идеале, конечно, отогреть машину где-то, дать подвеске встать в нормальный уровень (чтобы не было перекосов) и после этого выдернуть. Не раз слышал, что некоторые так все зимние холода умудряется проездить.
Service air suspension system immediately warning in Jeep
The Jeep brand has long been associated with rugged off-road capabilities and superior ride comfort. One of the features that contribute to the smooth and controlled driving experience is the air suspension system. However, if you’re a Jeep owner and have encountered the dreaded “Service Air Suspension System Immediately” warning, you may be left wondering what exactly went wrong and what steps you should take next.
How Jeep air suspension works
The Jeep air suspension system is a sophisticated technology designed to enhance the ride quality, comfort, and off-road capabilities of Jeep vehicles. Instead of conventional steel coil springs or leaf springs, the air suspension system utilizes air-filled bags or air springs to support the weight of the vehicle and adjust the ride height.
The air suspension system in Jeeps works by using compressed air, typically supplied by an air compressor, which is distributed to each individual air spring. These air springs are strategically placed at each corner of the vehicle and can be inflated or deflated to adjust the ride height and stiffness of the suspension system.
One of the primary advantages of the Jeep air suspension system is its ability to provide a smooth and controlled ride, regardless of the terrain. It can automatically adapt to varying road conditions, such as uneven surfaces or off-road trails, by adjusting the ride height accordingly. This feature allows Jeep owners to enjoy a comfortable and stable driving experience both on and off the pavement.
Furthermore, the air suspension system can be manually adjusted to accommodate specific needs. It often includes multiple driving modes, such as Normal, Off-road, and Park, allowing the driver to tailor the suspension characteristics to their preferences or specific driving situations.
Overall, the Jeep air suspension system is an advanced technology that adds versatility, comfort, and capability to Jeep vehicles, ensuring an enjoyable driving experience regardless of the road or trail ahead.
Warning message causes
The “Service Air Suspension System Immediately” warning message in a Jeep can be triggered by several factors.
Weak 12v battery
A weak 12V battery can be a potential cause for the “Service Air Suspension System Immediately” warning message in a Jeep. The air suspension system relies on a stable and sufficient power supply to function properly.
If the 12V battery is weak or not providing enough power, it can lead to various electrical issues within the vehicle, including the air suspension system.
To address this issue, it is recommended to check the condition and charge of the 12V battery in your Jeep. If the battery is old or weak, consider replacing it with a new one.
Recommended video
Obtain an OBD Scanner
Purchase or borrow an OBD scanner that is compatible with your Jeep’s make and model. OBD scanners come in different types, such as handheld devices or smartphone apps with a Bluetooth or Wi-Fi connection.
Locate the OBD-II Port
The OBD-II port is typically located underneath the dashboard, around the driver’s side. It may have a cover that needs to be removed to access the port.
Connect the OBD Scanner
Plug the OBD scanner’s connector into the OBD-II port. Ensure that the connection is secure.
Power on the Scanner
Turn on the OBD scanner and follow the instructions provided by the device’s manufacturer to establish a connection with your Jeep’s onboard computer system.
Retrieve Diagnostic Trouble Codes (DTCs)
Once the connection is established, navigate through the scanner’s menu to access the DTC retrieval function. The scanner will communicate with the vehicle’s computer and retrieve any stored DTCs related to the air suspension system.
Interpret the DTCs
Note down the DTCs displayed on the scanner’s screen. Each code corresponds to a specific issue or malfunction within the air suspension system. Consult the scanner’s user manual or online resources to interpret the DTCs and understand the underlying problem.
Take Appropriate Action
Based on the DTCs and their meanings, you can determine the necessary steps to address the issue. This may involve inspecting specific components, performing further tests, or seeking professional assistance.
While an OBD scanner can provide valuable insights into the diagnostic process, it’s important to remember that not all issues related to the air suspension system may be reflected in the DTCs.
Seek professional assistance
It is important to note that the exact cause of the warning message can vary depending on the specific model and year of the Jeep. If you encounter this warning, it is advisable to have the system diagnosed by a qualified technician to pinpoint the exact cause and take appropriate measures to resolve the issue.