P0688 jeep grand cherokee

Ошибка P0688 — Реле питания модуля управления двигателем/модуля управления силовым агрегатом – неисправность контрольной цепи

Ошибка P0688 является общим кодом ошибки, который указывает на неисправность контрольной цепи реле питания модуля управления двигателем (ECM) или модуля управления силовым агрегатом (PCM).

Что означает ошибка P0688

Ошибка P0688 появляется только в автомобилях, оснащенных реле питания PCM/ECM, и указывает на ненормальное (по сравнению со значением, указанным в технических условиях производителя) напряжение в контрольной цепи реле питания ECM/PCM автомобиля.

Модуль управления силовым агрегатом (PCM) получает данные от различных датчиков и систем автомобиля для контроля работы транспортного средства. Питание на PCM подается через реле. Следует отметить, что в некоторых автомобилях для питания PCM вместо реле используется выключатель зажигания или провод, идущий от аккумуляторной батареи.

Для правильной работы реле должен быть обеспечен надлежащий сигнал напряжения батареи, сигнал заземления и входной сигнал выключателя зажигания.

Причины возникновения ошибки P0688

Наиболее распространенными причинами возникновения ошибки P0688 являются:

  • Неисправность реле питания ECM/PCM автомобиля
  • Ослабление, коррозия или повреждение электрических проводов или соединителей
  • Неисправность ECM/PCM автомобиля

Каковы симптомы ошибки P0688?

Основными признаками возникновения данной ошибки являются:

  • Сохранение кода P0688 в памяти компьютера
  • Загорание индикатора Check Engine на приборной панели автомобиля
  • Проблемы с запуском двигателя (автомобиль может заводиться с трудом или вовсе не заводиться)
  • Переход автомобиля в аварийный режим во избежание дальнейшего повреждения

Как механик диагностирует ошибку P0688?

При диагностировании ошибки P0688 механик выполнит следующее:

  • Подключит сканер OBD-II к диагностическому разъему автомобиля и считает все сохраненные данные и коды ошибок
  • Очистит коды ошибок с памяти компьютера и проведет тест-драйв автомобиля, чтобы выяснить, появляется ли код P0688 снова
  • Если код ошибки появится снова, проверит электрические провода и соединители на предмет ослабления, коррозии и наличия повреждений
  • Проверит кабели и кабельные наконечники аккумуляторной батареи
  • Выяснит, надлежащим ли образом заряжается аккумуляторная батарея, и при необходимости зарядит или заменит батарею
  • Проверит предохранители системы
  • Отсоединит разъем реле питания ECM/PCM автомобиля и проверит наличие сигналов питания и заземления
  • Если проблему не будет обнаружено, проверит и при необходимости заменит модуль управления двигателем (ECM) или модуль управления силовым агрегатом (PCM)

Частые ошибки при диагностировании кода P0688

Наиболее распространенной ошибкой при диагностировании кода P0688 является поспешная замена модуля управления двигателем (ECM) или модуля управления силовым агрегатом (PCM) без выполнения тщательной проверки. Перед заменой модуля необходимо выполнить тщательное диагностирование и рассмотреть все возможные причины возникновения ошибки. В первую очередь необходимо проверить электрические провода, соединители и предохранители.

Читайте также:  Как диагностировать jeep grand cherokee

Насколько серьезной является ошибка P0688?

Ошибка P0688 является довольно серьезной, так как при ее появлении могут возникнуть проблемы с двигателем и управляемостью автомобиля, что, в свою очередь, может привести к возникновению опасных ситуаций на дороге. При обнаружении данного кода рекомендуется как можно скорее обратиться к квалифицированному специалисту для диагностирования и устранения ошибки.

Какой ремонт может исправить ошибку P0688?

Для устранения ошибки P0688 может потребоваться:

  • Очистка кодов ошибок с памяти компьютера и проведение тест-драйва автомобиля, чтобы выяснить, появляется ли код P0688 снова
  • Ремонт или замена кабелей или кабельных наконечников аккумуляторной батареи
  • Зарядка аккумуляторной батареи
  • Замена аккумуляторной батареи
  • Замена предохранителей
  • Ремонт или замена электрических проводов
  • Ремонт или замена электрических соединителей
  • Замена реле питания ECM/PCM автомобиля
  • Замена ECM/PCM автомобиля

Нужна помощь с кодом ошибки P0688?

Компания — CarChek, предлагает услугу — выездная компьютерная диагностика, специалисты нашей компании приедут к вам домой или в офис, чтобы диагностировать и выявлять проблемы вашего автомобиля. Узнайте стоимость и запишитесь на выездную компьютерную диагностику или свяжитесь с консультантом по телефону +7(499)394-47-89

Источник

Jeep Grand Cherokee P0688: Meaning, Causes, + Diagnosis

P0688 Jeep Grand Cherokee

Drivetrain Resource

P0688 is a relatively rare OBD2 trouble code. It’s a generic code, meaning that it has the same definition for any vehicle made for the 1996 model year and up. This includes the Jeep Grand Cherokee.

The most common causes of P0688 are a bad PCM power relay or a wiring issue between the PCM and the power relay.

If your Grand Cherokee is still running with this code, we strongly recommend against driving with it. If the PCM power relay fails, your vehicle will not run properly.

P0688 Definition: PCM/ECM Power Relay Sense Circuit/Open

Jeep Grand Cherokee P0688 Meaning

Here’s the definition of P0688 divided into its three distinct parts.

ECM/PCM Power Relay

ECM and PCM are interchangeable terms. They stand for engine control module and powertrain control module, respectfully. For this article, we will be referring to your Grand Cherokee’s main computer as the PCM exclusively.

The PCM Power relay circuit provides the proper voltage to the PCM when you turn the key to the on position. Here’s what’s typically involved in the circuit:

  1. A ground wire
  2. Power supply from the battery
  3. Power from the ignition when the key is turned to the “on” position
  4. Power relay sense circuit
  5. Power to PCM

The sense circuit lets the PCM monitor the voltage at the PCM power relay circuit.

Sense Circuit Open

The sense circuit lets the PCM monitor the voltage at the PCM power relay. When your Jeep Grand Cherokee has P0688, it has detected an open circuit. If there is an open detected between the PCM and the PCM power relay, you’d have P0685.

Читайте также:  Mitsubishi pajero sport 2020 клиренс

An open circuit is a circuit that has not been completed. It means that no power is flowing through the PCM power relay control circuit to your Grand Cherokee’s PCM.

When this happens, P0688 will be stored in the PCM’s memory, and the check engine light will come on.

Jeep Grand Cherokee P0688 Symptoms

With this code, most of the time, the engine will not start or run. If it starts or runs, you’ll have to diagnose it differently.

  • Hard/No start (mainly when it’s cold outside)
  • Rough running engine
  • Check engine light

P0688 Diagnosis + Causes

P0688 Diagnosis Grand Cherokee

Below, you’ll find a diagnostic decision tree that should help determine what’s caused P0688 in your Jeep Grand Cherokee.

Remember, the circuit that senses the voltage at the power relay is open. So, either there’s no power going through it at all (which would suggest a bad relay or maybe a wiring problem). Or, the power relay is working just fine and the sense circuit has gone bad.

Either way, a good wiring diagram for your Jeep Grand Cherokee’s model year and engine type can go a long way in figuring out what’s causing P0688.

1. Will the Engine Start?

Yes– There’s either an intermittent wiring issue or a fault with the PCM. Check the NHTSA website to see if there are any technical service bulletins related to the PCM for your vehicle.

You should still check the wiring harness to make sure that there is no damage to it. Has your vehicle had any stalling issues, or run oddly? If it has had intermittent issues while running, it may be the wiring harness.

No– You’ll need to troubleshoot the PCM power relay circuit.

2. Inspect the PCM power relay circuit

Obtain a wiring diagram for the exact model year and engine combination for your Jeep Grand Cherokee. Most PCM relay terminals have 5 pins (covered above in the definition section, there are exceptions to this rule).

  • If the engine seems to be operating just fine, take a good close look at the power relay sense circuit. It may be erroneously telling the PCM that there is an open. This is a very common cause of P0688 when the engine is still running fine.
  • Is the relay getting a constant power supply from the battery? If it’s not, you will need to trace the harness back until you find where it’s damaged and repair it.
  • Does the keyed power terminal have voltage when the key is in the on position? If there is no power coming from this power wire, check the fuse first. Make sure that it isn’t blown. Fuses rarely ever blow without a reason. If it is blown, check downstream of the fuse for open, short, or damaged wiring. Repair the harness as needed.
  • Check the ground wire going to the harness. Verify that it is seated properly and not corroded.
Читайте также:  Размер подрессорника на уаз

3. Test the PCM Power Relay

If your Grand Cherokee won’t start and the relay is getting power from the battery pin and the keyed power pin (with a solid ground and a functioning PCM power relay sense wire), it’s time to suspect the PCM power relay itself.

Here’s a good video on how to test a relay. It’ll also give you a basic understanding of how they work if you’re having trouble with it.

4. Test the PCM

At this point, it’s time to have your Jeep Grand Cherokee’s PCM tested. We recommend taking it to a shop. Replacing or reflashing a PCM is best left to a mechanic. They’ll test the wiring harness first and make sure that you aren’t wasting money on a PCM you don’t need to clear P0688.

RECALLS! January 2022 Jason, “MAZDA6 shuts down while driving” fuel pump not monitored, may be no engine light etc. SEE…

I have a 2007 h3 hummer base model. Had transmission rebuilt (Pro).My problem is that when it gets around 35…

Источник

Jeep Grand Cherokee WK. Manual — part 1035

CAUTION: Do not probe the PCM harness connectors. Probing the PCM harness connectors will damage
the PCM terminals resulting in poor terminal to pin connection. Install Miller Special Tool #8815 to perform
diagnosis.
Measure the resistance of the (K342) ASD Relay Control circuit from the IPM to the appropriate terminals of special
tool #8815.

Is the resistance below 5.0 ohms?

>> Repair the open in the (K342) ASD Relay Control circuit.

Perform the POWERTRAIN VERIFICATION TEST. (Refer to 9 — ENGINE — STANDARD PROCEDURE)

(K342) ASD RELAY CONTROL CIRCUIT SHORTED TO GROUND

Measure the resistance between ground and the (K342) ASD Relay Control circuit in the IPM.

Is the resistance below 100 ohms?

>> Repair the short to ground in the (K342) ASD Relay Control circuit.

Perform the POWERTRAIN VERIFICATION TEST. (Refer to 9 — ENGINE — STANDARD PROCEDURE)

NOTE: Before continuing, check the PCM harness connector terminals for corrosion, damage, or terminal
push out. Repair as necessary.
Using the schematics as a guide, inspect the wire harness and connectors. Pay particular attention to all Power and
Ground circuits.

Were there any problems found?

Perform the POWERTRAIN VERIFICATION TEST. (Refer to 9 — ENGINE — STANDARD PROCEDURE)

>> Replace and program the Powertrain Control Module per Service Information.

Perform the POWERTRAIN VERIFICATION TEST. (Refer to 9 — ENGINE — STANDARD PROCEDURE)

ENGINE ELECTRICAL DIAGNOSTICS

Источник

Оцените статью
Adblock
detector