P0320 is a relatively common ignition-related trouble code. P0320 indicates that your Hyundai Santa Fe’s ignition/distributor engine speed circuit is malfunctioning.
P0320 is most likely caused by the engine speed sensor, or a wiring issue.
Nearly all modern vehicles, including the Hyundai Santa Fe, use individual coil packs which are controlled by the PCM (Powertrain Control Module) and not a distributor (which fired all of the plugs from a centralized location).
Your Santa Fe’s PCM uses data from the engine speed sensor to determine when to fire each individual cylinder. Depending on the year and engine type, the engine speed sensor can be a camshaft position sensor, crank position sensor, pickup coil sensor, or even a sensor to verify when the coil has fired.
If whichever one of these sensors that controls your ignition timing has malfunctioned, it can leave the PCM struggling to fire the plugs at the right time, and P0320 will be stored in your Hyundai Santa Fe’s memory.
Here are the most common symptoms associated with P0320:
This code is most likely going to be caused by a wiring issue related to the Crank/Cam sensors. Or, one of those sensors will be bad. Here’s a solid order of operations to diagnose P0320 in the Hyundai Santa Fe:
If there are other codes related to the crank or cam sensors, it can help you narrow down the potential cause of P0320 in your Santa Fe. For example, if you had something like P0336, that would indicate the crank sensor has a performance/range problem.
Technical Service Bulletins are used by Hyundai to communicate common known problems to repair professionals, they can be found on the NHTSA website. TSB’s are created on a year-by-year basis, but you can search by your Santa Fe’s VIN number.
You’re going to want to inspect your ignition system-related wiring harness for cracked, burnt, loose, or otherwise damaged wiring.
Check the wiring going to the crank and camshaft sensors. Follow it to the PCM. Since P0320 indicates that there is a problem with the signal coming from your Santa Fe’s engine speed sensor input, the wiring issue should be BEFORE the harness for the crank and/or cam sensors enter the PCM.
If that wiring checks out, look at the harness going to the coil packs from the PCM. Make sure that it has a solid ground connection. In some instances, it can throw P0320 if it can’t report back to the PCM that the coil packs fired at the correct time.
Look for all the ground points in the harness under the hood and make sure that they appear to be clean and corrosion-free.
Next up you’ll want to test the actual engine speed sensor in your vehicle. Depending on the year and engine combo on your Santa Fe it can be the:
The crank and cam sensors are the most common type of engine speed sensor in a modern vehicle. Here’s a solid video that explains how to test them:
If the wiring going to the engine speed sensor is good, and the engine speed sensor itself tested fine, then you may suspect your Santa Fe’s PCM. Just keep in mind that it is rarely the cause of P0320.
The fix for P0320 is most often the engine speed sensor itself. Taking the time to look over your Hyundai Santa Fe’s the wiring harness before committing to a new sensor can save you a lot of time and money.
RECALLS! January 2022 Jason, “MAZDA6 shuts down while driving” fuel pump not monitored, may be no engine light etc. SEE…
I have a 2007 h3 hummer base model. Had transmission rebuilt (Pro).My problem is that when it gets around 35…
Davik Влился
Сообщения: 323 Зарегистрирован: 24 июл 2010, 11:50 Авто: Откуда: Ростов-Папа
Сообщение Davik » 12 июл 2011, 22:33
У меня самого Multitronics постоянно выдает эту ошибку. При всем при этом стрелка тахометра периодически живет своей независимой жизнью: «хочу работаю, хочу отдыхаю». Так вот задав в поисковик на Гугле нужный вопрос, получил следующий ответ с одного из форумов:
Q T E
Датчик системы зажигания (датчик пропуска зажигания, как только его не называют — датчик опережения зажигания, датчик катушки зажигания, датчик ошибки зажигания)
Оригинальное название IFS J5T(ignition failure sensor)
Hyundai код 27370-38010 он же 27370-38000
U N Q T E
В общем еще много где лазил и как понял все сводится к тому, что нужно поменять этот самый датчик. Заказал родной, Сонатовский, в интернет магазине стоит 1479 р., но не оплатил сразу, да и потом как-то времени не было, а затем где-то в нете нарыл, что в коробке с Хундаёвским датчиком, лежит Митсубишевский датчик (код MD374437) стоимостью 1149 рублей в том же магазине. Заказал, посмотрим, что покажет БК с новым датчиком.
Я конечно не утверждаю, что это именно его надо менять, но после того как заехав (до покупки БК) на диагностику к официалам, понял, что они нихрена не вдупляют ни со схемами ни уж тем более без них (мне диагност сказал, что не знает из за чего сканер показывает ошибку, но предложил поменять катушки), я решил, что Всемирная паутина, мне лучший помощник в решении подобного рода проблем.
Sonata EF/»Black Beauty Stranger»/’05 г.в./Тагаз/G4JP4/2,0 л./131 л.с./АКПП
Что сделано: эксцентриковый ролик, ангельские глазки + покраска фар, установлена катушка 2112, движок — «made by PAVLOVICH». to be continued.
Необидчивый человек — это тот, которого пошлёшь нахер, а он вернётся отдохнувшим и с магнитиками в подарок. =))
Adblock