Hummer H3. Manual — part 527
3. Tighten the M11 cylinder head bolts (1-10) a final pass to 70 degrees using J 45059 .
Refer toFastener Notice .
2008 ENGINE Engine Mechanical — 5.3L — H3
4. Tighten the M8 cylinder head bolts (11-15) to 30 N.m (22 lb ft). Begin with the center
bolt (11) and alternating side-to-side, work outward tightening all of the bolts.
9. Install the pushrods. Refer to Valve Rocker Arm and Push Rod Replacement.
10. Install the left exhaust manifold. Refer to Exhaust Manifold Replacement — Left Side
11. Install the coolant air bleed pipe. Refer to Coolant Air Bleed Pipe Assembly
12. Install the intake manifold. Refer to Intake Manifold Replacement.
13. Install the generator bracket. Refer to Generator Replacement (LH8) .
CYLINDER HEAD REPLACEMENT — RIGHT SIDE
J 42385-200 Common Thread Repair Kit. See Special Tools.
2008 ENGINE Engine Mechanical — 5.3L — H3
Fig. 140: Heater Hose Bracket Bolt
Courtesy of GENERAL MOTORS CORP.
1. Remove the oil level indicator. Refer to Oil Level Indicator and Tube Replacement.
2. Remove the intake manifold. Refer to Intake Manifold Replacement.
3. Remove the coolant air bleed pipe. Refer to Coolant Air Bleed Pipe Assembly
4. Remove the right exhaust manifold. Refer to Exhaust Manifold Replacement — Right
5. Remove the pushrods. Refer to Valve Rocker Arm and Push Rod Replacement.
6. Remove the heater hose bracket bolt (1) from the front of the right cylinder head.
2008 ENGINE Engine Mechanical — 5.3L — H3
Fig. 141: Cylinder Head Bolts
Courtesy of GENERAL MOTORS CORP.
7. Remove and discard the cylinder head bolts (220, 221).
8. Remove the cylinder head (218).
IMPORTANT: The cylinder head bolts are of a torque-to-yield design and
After removal, place the cylinder head on 2 wood blocks in
order to prevent damage to the sealing surfaces.
2008 ENGINE Engine Mechanical — 5.3L — H3
HUMMER H3 момент затяжки болтов гбц 3.5
Для полноценного использования форума — авторизуйтесь под своей учетной записью или зарегистрируйтесь.
После этого вам станут доступны все функции форума, включая просмотр статистики новых сообщений, галерея, календарь событий, просмотр скрытых ссылок и прочий функционал.
Вы используете устаревший браузер. Этот и другие сайты могут отображаться в нём некорректно.
Вам необходимо обновить браузер или попробовать использовать другой.
levd
здравствуйте ,уважаемые соклубники. собирается двигатель 3.5 . и есть огромная просьба к обладателям литературы по ремонту (не по эксплуатации) , не могли бы помочь с данными по моменту затяжки болтов гбц. только ,если можно , не отсылайте меня к мануалам в которых нет такой информации. или поделитесь телефоном нормального моториста. спасибо за внимание и участие .
Лора Палмер
1.6. После регистрации необходимо зайти в раздел «Приветствие», открыть новую тему, представиться и рассказать немного о себе.
1.7. После регистрации необходимо заполнить свой профиль, указав марку машины, свой город и имя.
xIKNOWYOUx
levd
Кошак
Чудной ты, Лёва. Нахрен браться за мотор, если книжки на руках нет. Зарекись от таких дел, могло бы и не повезти, видал я машины из регионов, собранные на понимании «мануала не достали потому что нет», ага.
Тока сегодня, тока для вас, один последний раз )
Потому что первая же ссылка в гугле по «hummer h3 head bolt torque»
А теперь тебе точно в гугл, в гугл-переводчик, вопросы про чо там на схеме написано.
levd
спасибо. все просто- в регионах нет столько автомобилей чтобы заниматься только например двигателями хаммера.приходится работать по мере поступления. и соответственно иметь литературу по всем попадающимся двигателям не получается оперативно.к тому же это не первый мотор, на предидущий мотор, такой же ,всеми моментами затяжек я обзавелся,но утерял записи ,а запомнить данные двигателя ремонтировавшегося один раз и год назад — сами понимаете. теперь насчет скепсиса по ремонту в регионах-знаете , больше чем запоротых двигателей из столицы ,я по долгу своей работы, ниоткуда не встречал.впечатление — как будто многим столичным «мастерам» ни мануалы ни гугл и даже ни просто здравый смысл , не помогают. я так долго это все объяснял по двум причинам . за вашу помощь,несмотря на ничем не объяснимое желание подтрунить, и потому что сразу понял- от ремонта двигателей вы далеки, потому что в противном случае должны были знать о том что профессиональный специалист в подавляющем большинстве случаев, в состоянии собрать нормально ,разобранный «до винта» двигатель без мануала, причем разобранный не им и неизвестный ему, но это только в случае крайней необходимости.и еще — существует в среде ремонта негласный кодекс ,по которому мы не даем советов друг другу ,за что браться, а за что — нет. еще раз большое Вам спасибо.извините за беспокойство
Hummer H3. Manual — part 311
This component uses torque-to-yield bolts. When servicing this
component do not reuse the bolts, New torque-to-yield bolts
must be installed. Reusing used torque-to-yield bolts will not
provide proper bolt torque and clamp load. Failure to install
NEW torque-to-yield bolts may lead to engine damage.
2007 ENGINE Engine Mechanical — 3.7L — H3
Fig. 113: Installing Cylinder Head Bolts
Courtesy of GENERAL MOTORS CORP.
6. Tighten the NEW cylinder head bolts in the following sequence:
1. Tighten the cylinder head bolts (1-12) in sequence to 30 N.m (22 lb ft).
Use the J 45059 to rotate the cylinder head bolts (1-12) in sequence an additional 155
degrees. See Special Tools.
Refer to Fastener Notice .
2007 ENGINE Engine Mechanical — 3.7L — H3
2. Tighten the (2 Short) end bolts (14-15) to 7 N.m (62 lb in).
Use the J 45059 to rotate the short cylinder head end bolts (14-15) an additional 60
degrees. See Special Tools.
3. Tighten the (1 Long) end bolt (13) to 7 N.m (62 lb in).
Use the J 45059 to rotate the long cylinder head end bolt (13) an additional 120
degrees. See Special Tools.
Fig. 114: Installing Camshafts
Courtesy of GENERAL MOTORS CORP.
CAUTION: The camshaft holding tools must be installed on the
2007 ENGINE Engine Mechanical — 3.7L — H3
7. Install the camshafts with the flats up using J 44221 . See Special Tools. Refer to
Camshaft Installation.
8. Ensure that the camshaft position actuator is in the fully advanced position. Refer to
Camshaft Position Actuator Diagnosis.
9. Install the exhaust camshaft actuator/sprocket and chain onto the exhaust camshaft. Use the
paint marks as an alignment guide.
10. Install the intake camshaft sprocket and chain onto the intake camshaft. Use paint marks as
camshafts to prevent camshaft rotation. When performing
service to the valve train and/or timing components, valve
spring pressure can cause the camshafts to rotate
unexpectedly and can cause personal injury.
IMPORTANT: Before installing the camshafts, refer to Camshafts Cleaning
Tension must be always kept on the intake side of the timing
chain to properly keep the engine in time. If the chain is loose
the timing will be off, which may cause internal engine damage
or set DTC P0017.
The exhaust camshaft actuator must be fully advanced during
installation. Engine damage may occur if the camshaft actuator
is not fully advanced.
IMPORTANT: To aid in aligning the actuator to the camshaft, use a 25 mm
(1 in) open end wrench on the hex of the camshaft to rotate.
This will ensure the alignment pin is properly engaged with
the camshaft and hand tighten the new exhaust camshaft
sprocket bolt.
IMPORTANT: To aid in aligning the intake sprocket to the camshaft, use a
25 mm (1 in) open end wrench on the hex of the camshaft to
rotate. This will ensure the alignment pin is properly
engaged with the camshaft and hand tighten the new intake
camshaft sprocket bolt.
2007 ENGINE Engine Mechanical — 3.7L — H3