- Обновленный кроссовер Ford EcoSport: цены в России
- 2021 Ford EcoSport
- What’s New for 2021?
- Pricing and Which One to Buy
- Engine, Transmission, and Performance
- Fuel Economy and Real-World MPG
- Interior, Comfort, and Cargo
- Infotainment and Connectivity
- Safety and Driver-Assistance Features
- Overall Safety Rating (NHTSA)
- Warranty and Maintenance Coverage
- Specifications
Обновленный кроссовер Ford EcoSport: цены в России
Игорь Владимирский
Российский рынок стал одним из последних, где появился модернизированный EcoSport: в Китае и Южной Америке модель дебютировала еще прошлым летом, а осенью добралась до Европы. Кроссоверу изменили оформление передка и бамперы. Интерьер переработан намного серьезнее: здесь новые передняя панель, центральная консоль и комбинация приборов. Среди опций появилась медиасистема Sync 3 с полноценным тачскрином диагональю 6,5 или 8,0 дюйма.
Ford также заявляет о новом, более удобном механизме складывания задних сидений: объем багажника вырос с 333 до 354 литров, но со сложенным диваном отсек, напротив, стал меньше (1184 вместо 1238 литров). Объем бачка для омывающей жидкости увеличен до 4,5 л, а на приборной панели появился индикатор уровня омывайки. Веерные форсунки стеклоомывателей теперь снабжены электроподогревом.
Вопреки ожиданиям, полностью пересмотрена российская гамма двигателей. Наш EcoSport лишился четырехцилиндрового атмосферника 1.6, хотя для производства этих моторов три года назад был построен отдельный завод Ford Sollers в Алабуге (также эти двигатели ставят на модели Focus и Fiesta). Теперь базовым для российского ЭкоСпорта стал трехцилиндровый двигатель 1.5 глобального семейства Dragon. Он имеет распределенный впрыск и может работать на бензине АИ-92. По сравнению с предшественником мощность выросла со 122 до 123 л.с., а крутящий момент — со 148 до 151 Нм, но достигается он позже, при 4500 вместо 4300 об/мин.
Старший двухлитровый мотор Duratec модернизирован: теперь у него непосредственный впрыск вместо распределенного, степень сжатия увеличена с 10,8:1 до 12:1, хотя рекомендованный бензин по-прежнему АИ-92. Мощность выросла со 140 до 148 л.с., крутящий момент — со 186 до 194 Нм, но опять же его пик сдвинут вверх с 4150 до 4500 об/мин.
Кроссоверы с мотором 1.5 предложены только с передним приводом. «В базе», как и прежде, пятиступенчатая «механика» (хотя передаточные числа изменены), однако на смену опционному «роботу» PowerShift пришел традиционный шестиступенчатый «автомат» с гидротрансформатором. Эта же коробка теперь устанавливается и на двухлитровые версии с полным приводом. Причем EcoSport 2.0 с «механикой» вообще исключен из российской гаммы (прежде на такие версии приходилось менее 5% спроса).
Набор комплектаций теперь открывает новая базовая версия Ambiente, из которой исключены кондиционер, аудиосистема и кожух запасного колеса (сама запаска по-прежнему есть), а зеркала имеют черные корпуса. Из оснащения остались две подушки безопасности, ESP, электропакет, аудиоподготовка и 16-дюймовые стальные колеса. Такая экономия позволила снизить стартовую цену на 13 тысяч до 959 тысяч рублей.
Все недостающие позиции имеются в комплектации Trend — такие кроссоверы подорожали на 36—47 тысяч рублей. Цены на более богатые версии с передним приводом почти не изменились, а полноприводный EcoSport из-за появления «автомата» подорожал сразу на 100 тысяч.
Комплектация Trend Plus включает климат-контроль, электрообогрев передних сидений, руля и лобового стекла, противотуманки и 16-дюймовые легкосплавные колеса. В исполнении Titanium колеса уже 17-дюймовые, есть семь подушек безопасности, медиасистема, датчики света и дождя, круиз-контроль и полка багажника. Ну а версия Titanium Plus — это комбинированная обивка сидений тканью и кожей, камера заднего вида, парктроник, кнопка запуска двигателя и система бесключевого доступа. За доплату можно заказать ксеноновые фары, увеличенный дисплей медиасистемы и навигатор.
Комплектация | 1.5 2WD MT5 | 1.5 2WD AT6 | 2.0 4WD AT6 |
---|---|---|---|
Ambiente | 959 000 руб. | — | — |
Trend | 1 019 000 руб. | 1 089 000 руб. | 1 229 000 руб. |
Trend Plus | 1 089 000 руб. | 1 149 000 руб. | 1 289 000 руб. |
Titanium | — | 1 209 000 руб. | 1 349 000 руб. |
Titanium Plus | — | 1 259 000 руб. | 1 399 000 руб. |
До сих пор Ford EcoSport на российском рынке звезд с неба не хватал. Например, в прошлом году на учет в ГИБДД поставлено только 4486 новых машин против 56 тысяч кроссоверов Hyundai Creta. С новым «автоматом» шансы ЭкоСпорта выросли, но главные недостатки машины никуда не делись — это плохая обзорность из-за массивных передних стоек крыши, неудобный «вертикальный» багажник и тесный задний ряд. Да и трехцилиндровый мотор едва ли можно назвать преимуществом для наших покупателей.
2021 Ford EcoSport
Automakers have been rapidly filling out their vehicle lineups with subcompact crossovers, many of them worth your money. A few, such as the 2021 Ford EcoSport, are not. The EcoSport, while offering the tall seating position many buyers are looking for, fails to provide much more than that. Its standard engine is an underpowered three-cylinder with sub-average fuel efficiency; a four-cylinder is optional. Interior space is limited and cheap materials can be found throughout the interior, even on the higher trim levels. Vehicles such as the Mazda CX-30, Hyundai Kona, or Kia Soul, with their more refined driving experiences, sportier looks, and better dressed cabins are superior options for buyers in this segment. And for those that need more space, look to the Nissan Kicks.
What’s New for 2021?
Very little is new on the EcoSport for 2021, but it does get an updated appearance package, a standard power driver’s seat on the top SES 4WD trim (oddly, it didn’t have one before) , and techy faux-leather seat coverings in the Titanium model.
Pricing and Which One to Buy
The EcoSport would be best had in SE trim, which upgrades it significantly from the stripped-down S trim. The SE gives you features such as heated front seats and a power-adjustable driver’s seat, as well as automatic climate control, Ford’s Sync 3 infotainment system with an 8.0-inch touchscreen, and a power moonroof. Upgrading to all-wheel drive costs $1500 on any of the trim levels—except SES 4WD, which comes with it standard. The SES also swaps out the standard three-cylinder engine for a more powerful four-cylinder. Nonetheless, given how similarly the two engines perform, we suggest sticking with front-wheel drive to save the added weight—unless you really need power sent to all four wheels.
Engine, Transmission, and Performance
Whether it has the standard 123-hp turbocharged three-cylinder or the optional 166-hp four-cylinder, the EcoSport is the opposite of quick. Both engines share a dutiful six-speed automatic transmission and—surprisingly—can tow more than most rivals. Having driven these powertrains, we’ve confirmed that straight-line acceleration is not their strong point. Still, both engines felt peppy leaving stoplights and at city speeds. The Ford can tow up to 2000 pounds when equipped with the four-cylinder engine. Even the three-cylinder version can handle as much as 1400 pounds. The EcoSport drives much better at slower speeds. The Ford felt almost punchy slipping through busy streets, but its vague steering and noisy ride diminished the experience. While its ride can’t isolate the cabin from rough surfaces, the softly sprung suspension on our Titanium test vehicle effectively cushioned occupants from the harshness. Too bad the spongy shocks and top-heavy demeanor led to unruly body motions. These effects were amplified at higher speeds. The brake pedal on our front-drive Titanium model never felt firm, but it delivered consistent response.
More on the Ford EcoSport
Fuel Economy and Real-World MPG
Those who believe the «Eco» in EcoSport stands for economical will be disappointed. The EPA estimates the standard three-cylinder engine will earn up to 27 mpg city and 29 highway. The four-cylinder version has ratings as high as 23 mpg city and 29 highway. Surprisingly, the four-cylinder version performed better in our real-world highway test than the three-cylinder. We observed 30 mpg with the four-cylinder but only 28 with the three-cylinder. However, neither were as efficient as the Hyundai Kona or the Nissan Rogue Sport we tested.
Interior, Comfort, and Cargo
The EcoSport interior is functional instead of fashionable, which we can appreciate on the cheaper models. Too bad the cabin quality is underwhelming on top trims that cost nearly $30,000. Meanwhile, there’s ample passenger space up front but not so much in back. Compared with the classy cabins of the Kona and the Kia Soul, the tiny Ford’s interior disappoints. The leather-wrapped steering wheel felt rubbery, and most of the plastic surfaces felt hard and hollow. The SES model dresses up things with exclusive leather-and-cloth seats as well as copper-colored trim pieces. Despite its diminutive size, the EcoSport has competitive cargo space and storage. Most test results were average; the Ford proved itself a useful, albeit compact, travel companion with a few handy tricks. It held fewer carry-on suitcases than the Rogue Sport and the Honda HR-V but had higher capacity than the other similar competitors. The EcoSport has an assortment of interior storage spots, but none are very large. A sealable vent in the glovebox connects with the vehicle’s air conditioner to create a climate-controlled compartment.
The Car and Driver Difference
Infotainment and Connectivity
The EcoSport offers two levels of infotainment, with the top version based on Ford’s user-friendly Sync 3 system. It uses an 8.0-inch touchscreen packed with features such as Apple CarPlay and Android Auto interfaces. Base models have a basic display with Bluetooth compatibility but no other smartphone integration.
How to Buy and Maintain a Car
Safety and Driver-Assistance Features
Overall Safety Rating (NHTSA)
The 2021 EcoSport earned a four-star crash-test rating from the National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), but it hasn’t been evaluated by the Insurance Institute for Highway Safety (IIHS). While the Ford lacks advanced driver assists such as automated emergency braking and adaptive cruise control, the features that are available align with most competitors. Key features include:
- Available blind-spot monitoring
- Available rear cross-traffic alert
- Available rear parking sensors
Warranty and Maintenance Coverage
The EcoSport’s warranty coverage is strictly average; those who want the best protection available should consider either the Soul or the Kona.
- Limited warranty covers 3 years or 36,000 miles
- Powertrain warranty covers 5 years or 60,000 miles
- No complimentary scheduled maintenance
Specifications
Specifications:
VEHICLE TYPE: front-engine, all-wheel-drive, 5-passenger, 4-door hatchback
PRICE AS TESTED: $27,875 (base price: $22,585)
ENGINE TYPE: DOHC 16-valve inline-4, aluminum block and head, direct fuel injection
Displacement: 122 cu in, 1999 cc
Power: 166 hp @ 6500 rpm
Torque: 149 lb-ft @ 4500 rpm
TRANSMISSION: 6-speed automatic with manual shifting mode
CHASSIS:
Suspension (F/R): struts/multilink
Brakes (F/R): 11.8-in vented disc/10.7-in disc
Tires: Bridgestone Ecopia EP422 Plus, 205/50R-17 93H M+S
DIMENSIONS:
Wheelbase: 99.2 in
Length: 161.3 in
Width: 69.5 in Height: 65.1 in
Passenger volume: 93 cu ft
Cargo volume: 21 cu ft
Curb weight: 3386 lb
C/D TEST RESULTS:
Zero to 60 mph: 9.8 sec
Zero to 100 mph: 39.1 sec
Rolling start, 5–60 mph: 10.4 sec
Top gear, 30–50 mph: 5.0 sec
Top gear, 50–70 mph: 7.0 sec
Standing ¼-mile: 17.5 sec @ 80 mph
Top speed (governor limited): 117 mph
Braking, 70–0 mph: 182 ft
Roadholding, 300-ft-dia skidpad*: 0.79 g
*stability-control-inhibited
C/D FUEL ECONOMY:
Observed: 24 mpg
75-mph highway driving: 30 mpg
Highway range: 400 miles
EPA FUEL ECONOMY:
Combined/city/highway: 25/23/29 mpg